Het kind als kansrijk knooppunt in netwerken

2014/12/08

Onderwijs in de nieuwe netwerksamenleving, Open onderwijsavond Thomas More Hogeschool

Op maandag 8 december hield Henk Oosterling een lezing tijdens de Open Onderwijsavond van de Thomas More Hogeschool. In de introductie gaf Ton Groot Zwaaftink, voorzitter van de RVKO, aan dat zijn organisatie gekozen heeft voor de term ’Levenskunstenaar’. Hiermee doelt hij op het idee dat de school de kinderen kansen dient te geven om zich in de volle breedte te ontwikkelen en dat het niet meer van deze tijd is om het onderwijs te beperken tot alleen taal en rekenen.

In zijn lezing schetste  Oosterling vanuit drie perspectieven en op basis van de projecten die RVS de afgelopen 8 jaar heeft ontwikkeld en gerealiseerd een toekomstvisie over onderwijsmethodieken in de komende decennia. Hoe biedt je in deze zich razendsnel ontwikkelende multimediale en gedifferentieerde netwerksamenleving kinderen optimale kansen om zich te ontwikkelen?
Vanuit een pedagogisch mensbeeld onderzocht hij de complexe uitdagingen en problematieken waarmee leraren in grootstedelijke context worden geconfronteerd. Hoe staan leerlingen in het leven, welke invloeden hebben ongezonde consumptie, te weinig beweging en gebrek aan mediawijsheid op hun cognitief vermogen? Maar vooral, wat voor soort leraar wordt er in de toekomst gevraagd?

Oosterling ging verder in op de skills die kinderen nu moeten leren die in 2030 van pas kunnen komen zoals bijvoorbeeld samenwerken, mediawijsheid, kritisch denken en fysieke, sociale en mentale duurzaamheid.
Op twee basisscholen die verbonden zijn aan het RVKO is Rotterdam Vakmanstad reeds actief. De betrokken directeuren gaven hun kijk op het traject Fysieke Integriteit.

Voor meer informatie over het traject Fysieke Integriteit klik hier

Thomas More Hogeschool
-  Open onderwijsavond

Foto's
– Bekijk hier het fotoalbum