Leerlingen Bloemhofschool scoren veel lof jury ‘Madurodam debattoernooi’

2016/05/09

Het was weer een spannende zaterdag 16 april voor de twee teams van Obs Bloemhof die deelnamen aan het Madurodam debattoernooi, voorheen Bassisschool Debattoernooi.

Het mentaal sparren tussen leerlingen van verschillende basisscholen uit het hele land werd dit jaar gehouden in het Wolfert College in Rotterdam. Sinds vorig jaar doen de teams uit groep 8 van de Bloemhofschool mee aan het landelijke evenement dat bedoeld is voor scholieren in de bovenbouw.

Filosofiedocente Leonie van Wees heeft de teams geformeerd en de leerlingen voorbereid. Ze leert de kinderen dat als je gelijk wilt krijgen, je dat moet kunnen onderbouwen en met overtuigende argumenten moet komen. Door middel van debatteren in de lessen leren ze het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen of misschien wel afdwingen.

De kinderen van de OBS Bloemhof die meedoen aan het debattoernooi hebben het programma Fysieke Integriteit van Rotterdam Vakmanstad vanaf het prille begin in hun lespakket gehad. Wekelijkse filosofie-/ ecosofielessen zijn naast judo/aikido, tuinlessen, cultuur en techniek onderdeel van het lesprogramma.  In de filosofielessen hebben ze leren nadenken over zichzelf en over zichzelf in relatie tot de ander.

De spanning was groot bij de teams, bij elk deelnemend individu en bij ieder voor de gelegenheid samengesteld collectiefje van scholieren/teams. Ze wisten dat ze op elk niveau het beste uit zichzelf moesten halen. 

Zowel de leerlingen van de Montessorischool uit Hilversum als het team uit Rotterdam Zuid ervoeren dezelfde fysieke en mentale sensatie: druk/wil/skill.

In een tweede debat moesten de Bloemhof leerlingen zich tegen de komst van vluchtelingen verzetten in de stelling: Nederland moet asielzoekers weigeren. Negatief stemmen over vluchtelingen, het argument ‘vol is vol’ met overtuiging verdedigen en dat terwijl je zelf zomaar een van die vluchtelingen had kunnen zijn. Om dan die mentale ommezwaai te kunnen maken en je in te leven in die ander, was voor de jury een verrassende bijkomstigheid.  

In het debat over de verrassingsstelling: leerlingen moeten docenten computerlessen geven was team 2 van de Bloemhofschool helemaal op dreef. Aan het eind hiervan liet een jurylid zich ontvallen: “Dit was het leukste debat van vandaag”.  

Het Bloemhof team won dit debat met een ruime voorsprong op de tegenstander.

 

 

 

 

Foto's
– Bekijk hier het fotoalbum