Wat houdt filosoferen met kinderen in?

Filosoferen met kinderen is hen trainen in onderzoekende gesprekken. De leerlingen krijgen dus geen theoretische lesstof die ze uit hun hoofd moeten leren voor toetsen. Tijdens het filosofische gesprek reikt de docent hen prikkelend materiaal aan dat allerlei vragen oproept. Dit kan een filmpje zijn, een verhaal, een nieuwsbericht, zelfs een object of een toneelstukje. De leerlingen worden eerst gestimuleerd om met elkaar zoveel mogelijk vragen over het onderwerp te verzinnen. Dan kiezen ze samen een of meerdere vragen uit die ze willen bespreken. Iedere leerling kan de vraag op zijn manier beantwoorden en samen komt de klas op ideeën die niemand voor zich had kunnen bedenken.

We denken vaak dat we hetzelfde over een onderwerp denken als onze vrienden. Maar tijdens het filosofische onderzoek blijken de leerlingen (en volwassenen die meedoen) er vaak toch net iets anders tegenaan te kijken. Onverwachte tegenstellingen zijn aan de orde van de dag. Daarom is filosoferen ook een training in sociaal-emotionele vaardigheden. Leerlingen doen ervaring op met het aanhoren van andere meningen en oordelen dan de hunne, leren omgaan met tegenspraak en leren tegenspreken, en leren daar ook rustig onder te blijven en geïnteresseerd te onderzoeken waarom iemand iets heel anders denkt dan zijzelf.

Als laatsten bieden de stimulus, de vragen, het gesprek en de ideeën elk mogelijkheden voor creatieve verwerking en ook dat is onderdeel van de lessen filosofie.