De ecosociale cirkel

Een kind beweegt, krijgt honger, maakt iets te eten, gaat weer iets doen en denkt hier continue over na. Rondom deze alledaagse context heeft Vakmanstad het lesprogramma Doen-denken opgebouwd. Wij vangen deze dagelijkse activiteiten met het begrip ‘de ecosociale cirkel’. Elk van deze activiteiten verbindt ons met andere mensen (sociaal) en met natuurlijke elementen (eco). De activiteiten volgen elkaar op en keren steeds terug. Zo is de cirkel rond.

De basis voor het programma Doen-denken

Duurzaam onderwijs begint bij het ontwerp van het lesprogramma. De ecosociale cirkel is de basis voor de levensechte leeromgeving die wij op Rotterdamse basisscholen creëren. De alledaagse context van de cirkel is omgezet in onze vijf vakken: judo en aikido, koken, tuinieren, techniek en filosofie. Wij focussen op de specifieke skills en kennisdoelen van deze vakken en werken daarmee aan mediawijsheid, ecowijsheid en sociaal-emotionele ontwikkeling. Zo kunnen leerlingen met Doen-denken al jong ervaring opdoen met duurzaam vakmanschap.

Hoe hangen de vakken samen?

De vakken van Doen-denken zijn een stilering van de ecosociale cirkel. Leerlingen bewegen samen bij judo en aikido. Goed bewegen vereist een goede voeding. Daarbij hoort voedzaam eten leren klaarmaken. Waar komt dat eten vandaan? In de tuin leren ze dat een courgette aan een plant groeit die verzorging nodig heeft. Met hernieuwde energie is het weer tijd voor activiteit. Het vak techniek is onze pedagogische invulling van die activiteit. Vanuit het idee dat klimaat en biodiversiteit vooral aangetast worden door de menselijke technologie, is werken aan duurzaamheid een belangrijk onderdeel van de lesstof. Tijdens het filosoferen geven leerlingen samen vorm aan hun denken en reflecteren zij op alle mogelijke onderwerpen van school en daarbuiten.

Drie overkoepelende doelen

Vakmanstad wil eraan bijdragen dat leerlingen gezond leren werken en leven voor zichzelf, voor anderen en voor de wereld. Daarom werken wij met drie overkoepelende doelen. Elk vak heeft eigen vakdoelen en werkt tegelijkertijd aan deze overkoepelende doelen.

  • Mediawijsheid: adequaat leren omgaan met technologie, beeld en media.
  • Ecowijsheid: leren verzorgen, produceren en consumeren met inachtneming van de ecosystemen, het klimaatsysteem en sociale gelijkheid.
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling: werken aan welbevinden.

Het laatste nieuws

Vakmanstad op de Johannes Martinusschool
  • Doen-denken

Vakmanstad op de Johannes Martinusschool

Vanaf het schooljaar 2021/2022 verzorgt Vakmanstad verschillende vaklessen op de Johannes Martinusschool. Een school voor speciaal basisonderwijs in het centrum van Rotterdam en met een...

Vacature vakdocent kook- en smaaklessen
  • Werken bij

Vacature vakdocent kook- en smaaklessen

Heb jij passie voor het onderwijs en koken en kun jij kinderen inspireren en enthousiasmeren? Dan zijn wij geïnteresseerd in jou en gaan we graag...

Vacature invaldocent
  • Werken bij

Vacature invaldocent

Vakmanstad zoekt invaldocenten die ervaring hebben in het basisonderwijs.

Vakmanstad op de SBO Laurens-Cupertino
  • Doen-denken

Vakmanstad op de SBO Laurens-Cupertino

Sinds dit schooljaar verzorgt Vakmanstad vaklessen op de Laurens-Cupertino, een RVKO school voor speciaal basisonderwijs (sbo) in Hillesluis, Rotterdam-Zuid. Naast de techniek-, kook- en tuin-...