De ecosociale cirkel

Een kind beweegt, krijgt honger, maakt iets te eten, gaat weer iets doen en denkt hier continue over na. Rondom deze alledaagse context heeft Vakmanstad het lesprogramma Doen-denken opgebouwd. Wij vangen deze dagelijkse activiteiten met het begrip ‘de ecosociale cirkel’. Elk van deze activiteiten verbindt ons met andere mensen (sociaal) en met natuurlijke elementen (eco). De activiteiten volgen elkaar op en keren steeds terug. Zo is de cirkel rond.

De basis voor het programma Doen-denken

Duurzaam onderwijs begint bij het ontwerp van het lesprogramma. De ecosociale cirkel is de basis voor de levensechte leeromgeving die wij op Rotterdamse basisscholen creëren. De alledaagse context van de cirkel is omgezet in onze vijf vakken: judo en aikido, koken, tuinieren, techniek en filosofie. Wij focussen op de specifieke skills en kennisdoelen van deze vakken en werken daarmee aan mediawijsheid, ecowijsheid en sociaal-emotionele ontwikkeling. Zo kunnen leerlingen met Doen-denken al jong ervaring opdoen met duurzaam vakmanschap.

Hoe hangen de vakken samen?

De vakken van Doen-denken zijn een stilering van de ecosociale cirkel. Leerlingen bewegen samen bij judo en aikido. Goed bewegen vereist een goede voeding. Daarbij hoort voedzaam eten leren klaarmaken. Waar komt dat eten vandaan? In de tuin leren ze dat een courgette aan een plant groeit die verzorging nodig heeft. Met hernieuwde energie is het weer tijd voor activiteit. Het vak techniek is onze pedagogische invulling van die activiteit. Vanuit het idee dat klimaat en biodiversiteit vooral aangetast worden door de menselijke technologie, is werken aan duurzaamheid een belangrijk onderdeel van de lesstof. Tijdens het filosoferen geven leerlingen samen vorm aan hun denken en reflecteren zij op alle mogelijke onderwerpen van school en daarbuiten.

Drie overkoepelende doelen

Vakmanstad wil eraan bijdragen dat leerlingen gezond leren werken en leven voor zichzelf, voor anderen en voor de wereld. Daarom werken wij met drie overkoepelende doelen. Elk vak heeft eigen vakdoelen en werkt tegelijkertijd aan deze overkoepelende doelen.

  • Mediawijsheid: adequaat leren omgaan met technologie, beeld en media.
  • Ecowijsheid: leren verzorgen, produceren en consumeren met inachtneming van de ecosystemen, het klimaatsysteem en sociale gelijkheid.
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling: werken aan welbevinden.

Het laatste nieuws

Henk Oosterling geridderd voor zijn maatschappelijke betrokkenheid en dienstbaarheid!
  • Algemeen

Henk Oosterling geridderd voor zijn maatschappelijke betrokkenheid en dienstbaarheid!

Op woensdagmiddag 18 september ontving Henk Oosterling een Koninklijke onderscheiding uit handen van locoburgemeester mevrouw Natasha Mohamed-Hoesein. Dit gebeurde in de aanwezigheid van familie, vrienden,...

Vakmanstad magazine
  • Algemeen

Vakmanstad magazine

Rotterdam Vakmanstad en de Gelijke Kansen Alliantie van het Ministerie van OC&W hebben de handen ineengeslagen en een landelijk magazine gemaakt. Met dit magazine wil...

Vacature Groen docent
  • Werken bij

Vacature Groen docent

Vakmanstad: Filosoferen is burgerschap oefenen
  • Doen-denken

Vakmanstad: Filosoferen is burgerschap oefenen

Vakmanstad verzorgt filosofielessen op verschillende basisscholen in Rotterdam. De kinderen gaan met elkaar in gesprek aan de hand van rustmomenten en duidelijke regels. Dit geeft...