• Portretten

Leanne van Eeren

“De leerlingen zijn heel verschillend en juist daarom voegen ze allemaal iets moois toe.”

Wie: Leanne van Eeren
Leeftijd: 30 jaar
Wat: groepsleerkracht groep 5 en trajectdocent tuin- en natuurlessen Vakmanstad
Waar: Elisabethschool in Carnisse, Rotterdam
Woont in: Rotterdam
Lievelingskleur: zwart

‘Oorspronkelijk kom ik uit Numansdorp, op mijn 19e ben ik naar Rotterdam verhuisd voor mijn studie aan de Pabo. Ik woon sinds 5 jaar samen met mijn vriend. Als ik vrij ben, vind ik het belangrijk om een balans te vinden tussen tijd voor mezelf en andere dingen die ik belangrijk vind. Zoals het investeren in de vriendschappen die ik heb.’

‘Zelf heb ik me niet veilig gevoeld op de basisschool. Ik denk dat ik er daarom scherp op ben als een kind dat ook ervaart. Ik heb niet op de hele situatie invloed, maar ik kan wel mijn uiterste best doen om ervoor te zorgen dat de klas een plek is waar leerlingen zich veilig en geborgen voelen.’

‘Kinderen zijn een spiegel. Regelmatig word je als leerkracht geconfronteerd met jezelf en daar haal je weer wijze lessen uit. Ik leer dus ook een hoop van de kinderen. Zo probeer ik de laatste tijd meer naar mezelf te luisteren en de rust in mezelf terug te vinden. Dat heeft een positief effect op alles, ook op hoe ik voor de klas sta.’

Mijn Vakmanstad

‘Ik werk hier nu 8 jaar. Toen ik hier begon, stond de school er minder goed voor. Maar er is veel gedaan om de school op poten te krijgen. Veel mensen hebben daar een bijdrage aan geleverd, externen, directie, leerkrachten, ouders en kinderen. Het is heel gaaf om hier onderdeel van te zijn. De school is constant in ontwikkeling, iedereen wil verbeteren om de leerlingen zo goed mogelijk onderwijs te geven. De leerlingen van de school zijn heel verschillend en juist daarom voegen ze allemaal iets moois toe. Ze zijn enthousiast, vrolijk en gezellig druk.’

‘Sinds 4 jaar ben ik trajectdocent Tuin- en natuurlessen voor Vakmanstad. Dat houdt in dat ik het aanspreekpunt ben voor de docenten. We hebben regelmatig overleg met andere trajectdocenten over wat er goed gaat of anders kan. Aanvankelijk was ik best huiverig voor het stukje LTU (leertijduitbreiding), ik vind verandering best moeilijk omdat je niet weet waar je aan toe bent. In het begin liep het niet vlot, maar nu hebben we docenten op de juiste plek zitten. De vakken die de leerlingen aangeboden krijgen zijn heel leuk. Het is voor de kinderen heerlijk om hun handen en voeten op een andere manier te gebruiken. De kinderen leren verbanden leggen en zien in de Kooklessen en de Tuinlessen waar producten vandaan komen. Of hoe bepaalde dingen werken, zoals in de Technieklessen. Dan voel je dat het wel invloed heeft. Samen iets toe willen voegen aan de kennis van kinderen, dat is het doel van Vakmanstad.’

Mijn wereld

‘Ik heb de behoefte om iets toe te voegen aan iemands leven. Ik geloof namelijk niet dat ik hier ben om mezelf gelukkig te maken. Wel geloof ik dat je tijd en ruimte voor jezelf moet nemen om vervolgens die tijd en ruimte te kunnen investeren in anderen. Dat kan in het onderwijs heel goed. Ik kan niet voor iedereen het verschil maken maar ik hoop wel dat ik bij ieder kind iets weet te raken. Ik hoop dat mijn leerlingen later beseffen ‘o, dat wat juf Leanne toen zei, daar heb ik inderdaad wat aan!’ Hopelijk kunnen ze zo een basis leggen waarmee ze krachtig in het leven kunnen staan.’

Het laatste nieuws

Vakmanstad: Filosoferen is burgerschap oefenen
  • Doen-denken

Vakmanstad: Filosoferen is burgerschap oefenen

Vakmanstad verzorgt filosofielessen op verschillende basisscholen in Rotterdam. De kinderen gaan met elkaar in gesprek aan de hand van rustmomenten en duidelijke regels. Dit geeft...

Vakmanstad op de Agnesschool
  • Doen-denken

Vakmanstad op de Agnesschool

De Agnesschool is een katholieke basisschool in de wijk Feijenoord en een van de eerste scholen waar Vakmanstad vaklessen verzorgde. Dit schooljaar bestaat het lesprogramma...

Vakmanstad op de Akker
  • Doen-denken

Vakmanstad op de Akker

In augustus 2022 startte Vakmanstad met lessen uit het Doen-denken lesprogramma op De Akker. Een Christelijke basisschool in de wijk Charlois in Rotterdam Zuid. In...

Conversatiestarter: Handboek ouderbetrokkenheid Rotterdam Vakmanstad
  • Algemeen

Conversatiestarter: Handboek ouderbetrokkenheid Rotterdam Vakmanstad

Dit jaar verscheen Conversatiestarter. Een handboek dat beschrijft op welke manier wij vormgeven aan ouderbetrokkenheid.