Onderwerp: Programma Doen-denken

Waarom geeft Vakmanstad judo en aikido op de basisschool?

Sporten en beweging is gezond voor ieder kind. Met sporten werk je aan specifieke sociaal-emotionele vaardigheden. Bij judo en aikido zijn dat bij uitstek zelfdiscipline, samenwerking en zelfvertrouwen. Judo en aikido zijn relationele sporten. Je beoefent ze met zijn tweeën,...

Welke techniekmaterialen worden in de techniekles gebruikt?

De technieklessen lopen uiteen van zagen en hameren tot programmeren. We hebben een breed assortiment aan techniekmaterialen in huis. Denk aan gereedschap, hout, tape, kroonsteentjes, papier, verf, laptops, tablets, lego, open source hardware zoals de Arduino en nog veel meer.

Hoe wordt kookles gegeven op school?

Op school is een leskeuken ingericht met voldoende werkruimte en de benodigde faciliteiten om gerechten te bereiden, zoals een koelkast, een kookplaat, een oven en kookgerei. De vakdocenten verzorgen elke ochtend de ingrediënten voor die dag. Indien een school geen...

Gaat de klas naar buiten in de natuurles?

Ja, dat doen we. Bij iedere school is een lestuin waar de leerlingen zelf groente, fruit en bloemen zaaien en verzorgen. Indien een school geen lestuin heeft, kijkt Vakmanstad samen met de school naar de mogelijkheden om een lestuin te...

Wat houdt filosoferen met kinderen in?

Filosoferen met kinderen is hen trainen in onderzoekende gesprekken. De leerlingen krijgen dus geen theoretische lesstof die ze uit hun hoofd moeten leren voor toetsen. Tijdens het filosofische gesprek reikt de docent hen prikkelend materiaal aan dat allerlei vragen oproept....

Waarom is Doen-denken een integraal programma?

De integraliteit bestaat op twee niveau’s. Het eerste niveau is het ontwerp van het lesprogramma. Doen-denken bestaat uit vijf leerlijnen: judo, gezond, groen, techniek en filosofie. Deze vijf leerlijnen maken wekelijkse lessen van vijf belangrijke dagelijkse bezigheden: bewegen, eten, verzorgen,...

Wat houdt filosoferen met kinderen in?

Filosoferen met kinderen is hen trainen in onderzoekende gesprekken. De leerlingen krijgen dus geen theoretische lesstof die ze uit hun hoofd moeten leren voor toetsen. Tijdens het filosofische gesprek reikt de docent hen prikkelend materiaal aan dat allerlei vragen oproept....

Waarom is Doen-denken een integraal programma?

De integraliteit bestaat op twee niveau’s. Het eerste niveau is het ontwerp van het lesprogramma. Doen-denken bestaat uit vijf leerlijnen: judo, gezond, groen, techniek en filosofie. Deze vijf leerlijnen maken wekelijkse lessen van vijf belangrijke dagelijkse bezigheden: bewegen, eten, verzorgen,...