De ecosociale cirkel

De basis voor het programma Doen-denken

Duurzaamheid begint bij kinderen. Duurzaam onderwijs begint bij het ontwerp van het lesprogramma. De ecosociale cirkel is de ecologische basis van ons lesprogramma Doen-denken. In deze cirkel zijn alledaagse activiteiten vormgegeven in vijf vakken: judo/aikido, koken, tuin, techniek en filosofie. Elk vak heeft zijn eigen leerlijn.

De basis voor Doen-denken

Een kind beweegt, krijgt honger, maakt iets te eten, gaat weer iets doen en denkt hier continu over na. Rondom deze alledaagse context heeft Vakmanstad het lesprogramma Doen-denken opgebouwd. Wij vangen deze dagelijkse activiteiten met het begrip ‘de ecosociale cirkel’. Elk van deze activiteiten verbindt ons met andere mensen (sociaal) en met natuurlijke elementen (eco). De activiteiten volgen elkaar op en keren steeds terug. Zo is de cirkel rond.

Levensechte leeromgeving

De ecosociale cirkel is de basis voor de levensechte leeromgeving die wij op Rotterdamse basisscholen creëren. De alledaagse context van de cirkel is omgezet in onze vijf vakken: judo en aikido, koken, tuinieren, techniek en filosofie. Wij focussen op de specifieke skills en kennisdoelen van deze vakken en werken daarmee aan mediawijsheid, ecowijsheid en sociaal-emotionele ontwikkeling. Zo kunnen leerlingen met Doen-denken al jong ervaring opdoen met duurzaam vakmanschap.

Samenhang tussen de vakken

In het ontwerp van het programma Doen-denken houden de vijf vakken verband met elkaar. Dit verband is gebaseerd op de ecosociale cirkel. Leerlingen bewegen bij judo en aikido. Goed bewegen vereist een goede voeding en dus voedzaam eten leren klaarmaken. Waar komt dat eten vandaan? In de tuin leren ze dat een courgette aan een plant groeit die verzorging nodig heeft. Met hernieuwde energie is het weer tijd voor activiteit. Het vak techniek is onze invulling van werken. Vanuit het idee dat klimaat en biodiversiteit vooral aangetast worden door de menselijke technologie, is bij het vak techniek werken aan duurzaamheid een belangrijk onderdeel van de lesstof. Tijdens filosofie geven leerlingen samen vorm aan hun denken en reflecteren zij op alle mogelijke onderwerpen van school en daarbuiten.

Drie overkoepelende doelen

Vakmanstad wil eraan bijdragen dat leerlingen gezond leren werken en leven voor zichzelf, voor anderen en voor de wereld. Daarom werken wij met drie overkoepelende doelen. Elk vak heeft eigen vakdoelen en werkt tegelijkertijd aan deze overkoepelende doelen.

  • Mediawijsheid: adequaat leren omgaan met technologie, beeld en media.
  • Ecowijsheid: leren verzorgen, produceren en consumeren met inachtneming van de ecosystemen, het klimaatsysteem en sociale gelijkheid.
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling: werken aan welbevinden.
De ecosociale cirkel
Klik hier voor de geschiedenis

Ontwikkeling ecosociale cirkel

Van oprichting tot nu

Het laatste nieuws

Vacature Groen docent
  • Werken bij

Vacature Groen docent

Rotterdam Vakmanstad Factsheet onderzoeksresultaten 2017-2019
  • Algemeen

Rotterdam Vakmanstad Factsheet onderzoeksresultaten 2017-2019

Evaluatie Doen-denken Stichting De Verre Bergen (SDVB) ondersteunt Rotterdam Vakmanstad…

Rotterdam Vakmanstad op de Jacobusschool
  • Algemeen

Rotterdam Vakmanstad op de Jacobusschool

Op 31 augustus 2020 startten het Doen-denken lesprogramma en de naschoolse lessen

Uitnodiging: Interactieve Talkshowreeks ‘Succesverhalen’
  • Algemeen

Uitnodiging: Interactieve Talkshowreeks ‘Succesverhalen’

Komende woensdag 3 maart start een nieuwe online talkshowreeks van de Gelijke Kansen Alliantie (GKA): ‘Succesverhalen’. In deze interactieve talkshowreeks wordt u meegenomen in de praktijk en onderzoeksresultaten. Het eerste Succesverhaal is de talkshowreeks: Rotterdam Vakmanstad: ‘Doen-denken’ Woensdag 3 maart...